Arkisto
Kesätöitä teekkareille 2016: kattava lista työnantajista
Rakennetun ympäristön diplomi-insinööreillä palkat nousivat, työtyytyväisyys erinomainen
Mikä on rakentamisen suunta vuonna 2016?
Kenestä vuoden 2016 Rakennusalan diplomi-insinööri?
Rakennusten energiatodistuksia uusille rakennustyypeille
Fiksu rakentaminen -tilaisuus 10.2.2016
Tikkurilan jokirannan suunnittelukilpailun ehdotukset esillä
Korjausrakentamisen pätevyyksien haku joustavammaksi
Uusi RIL-julkaisu: Asuinrakentaminen kohti lähes nollaenergiarakentamista
RIL-Palkinto 2015 presidentinlinnan peruskorjaushankkeen perustusten vahvistustöille
RYM Oy:n vaihtoehdot esillä yhtiön neuvottelukunnassa
100 miljoonan euron liikeideakilpailun voittaja valittiin Finlandia-talolla
Logomon sillan suunnittelukilpailu
Vuoden Silta 2015 -kilpailussa palkittiin avattavia siltoja
ti 3. maaliskuuta 2015 09.30.00
Vuoden Silta 2015-palkinnon sai Ylisoutajan silta Joensuusta ja kunniamaininnan korjattu Reposaaren läppäsilta Porista.
Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL on jakanut Vuoden Silta -palkintoa vuodesta 2001. RIL haluaa nostaa kilpailulla sillansuunnittelun tasoa maassamme sekä kiinnittää erityisesti huomiota sillan hyvään ulkonäköön ja sopivuuteen ympäristöön. Vuoden 2015 kilpailussa erityisteemana oli "oivaltavuus insinöörinäkökulmasta".
Ylisoutajan silta perustuu vuonna 2011 Joensuun kaupungin ja RILin järjestämän insinööritaitokilpailun voittaneeseen ehdotukseen ”Swingi”. Sen on suunnitellut WSP Finland Oy ja urakoinut Kesälahden Maansiirto Oy. Siltapaikka sijaitsee Pielisjoen suussa, kaupunkikuvan kannalta keskeisellä paikalla. Ylisoutajan silta yhdistää Penttilänrannan uuden asuinalueen ruutukaavakeskustaan ja kuuluu olennaisena osana alueen uuteen liikenneratkaisuun. (Kuva Mikko Honkonen)
Silta on ortotrooppikantinen palkkisilta, joka koostuu avattavasta osuudesta ja kiinteistä tulojänteistä. Pääkannattimien ja kannen materiaali on säänkestävää terästä. Sillan kokonaispituus on 134 metriä ja hyötyleveys viisi metriä. Kaiteet ovat puisia, taivutettuja pystysäleitä ja kannen päällyste koostuu asfaltin ja laastin muodostamasta yhdistelmäpäällysteestä. Valaistus korostaa sillan arkkitehtuuria. Käsijohteisiin ja reunapalkkeihin integroidut ledit valaisevat sekä kulkupinnan että puisen julkisivun. Siltaa avataan kaukokäyttöisesti noin 500 kertaa vuodessa.
Tuomaristo totesi valintaperusteluissaan, että Ylisoutajan silta päivittää perinteisen siltatyypin hienosti nykyaikaan. ”Sen muotoilu ja valaistus on onnistunut erittäin hyvin. Lisäksi materiaalien käyttö on innovatiivista. Suunnittelijan rohkeudesta kertoo sillan avaamisen toteuttaminen kääntyvänä siltana sirolta näyttävän keskituen ympäri. Silta on toimiva kokonaisuus – siinä ei ole mitään lisättävää eikä poistettavaa”, tuomariston puheenjohtajana toiminut Timo Tirkkonen Liikennevirastosta kertoo.
Kunniamaininnan saanut Reposaaren läppäsilta sijaitsee Levo - Reposaari maantiellä ylittäen laivaväylän ja on osa 122 metriä pitkää Reposaaren siltaa. Sen korjaussuunnittelun on tehnyt Insinööritoimisto Pontek Oy ja pääurakoinnista on vastannut Destia Oy.
Silta uusittiin päällysrakenteensa ja koneistonsa osalta vanhan teräsrakenteen pitkäaikaiskestävyyden ja kantavuuden tultua vastaan. Jännemitaltaan 21,5 metriä pitkä uusittu läppäsilta on kansirakenteeltaan ortotrooppinen ja sen päällyste on kumibitumivaluasfalttia. Silta on kiinteäakselinen, osittain vastapainotettu ja hydraulitoiminen.
Tuomaristo totesi Reposaaren läppäsillan uusimisen edustavan korkeatasoista insinööriosaamista. Korjaustyön huolellinen suunnittelu ja toteutus mahdollistivat vaikean kohteen nopean ja onnistuneen korjauksen ja liikennehaitan lyhentämisen murto-osaan normaalitoteutuksesta.
Ylisoutajan silta:
Sillan omistaja ja rakennuttaja:
Joensuun kaupunki
Projektipäällikkö Tero Toivanen
Sillan pääurakoitsija:
Kesälahden Maansiirto
Oy Työpäällikkö Timo Tiainen
Vastaava mestari Matti Hirvonen
Sillan suunnittelijat:
WSP Finland Oy
Pääsuunnittelija DI Sami Niemelä
Siltasuunnittelija DI Ilkka Ojala
Siltasuunnittelija DI Antti Silvennoinen
Pohjarakennus DI Kari-Matti Malmivaara
Valaistus TaM Pia Salmi ja DI Tom Schneider
Ympäristö maisema-arkkitehti Hiroko Kivirinta
Thomson Engineering Consultants (UK)
Koneisto- ja laitesuunnittelu David Thomson
Arkkitehdit NRT Oy
Kaupunkikuva ja siltaestetiikka
arkkitehti, SAFA Jyrki Tasa
arkkitehti, SAFA Teemu Tuomi
Reposaaren läppäsillan uusiminen
Tilaaja:
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Investointipäällikkö Antti Kärki Siltainsinööri
Jari Nikki Siltainsinööri Ari Salo
Tilaajan asiantuntija, sähköistys ja telematiikka
Juha Ylikorpi ja Lauri Kapanen
Liikennevirasto
Teräsrakenteiden laadunvalvonta Arvo Heikkinen
Pontek Oy
Asennus- ja koekäyttötöiden laaduntarkastuskonsultti Jaakko Tuovinen
Trafix Oy
Hydrauliikka-, sähkö- ja telematiikka-asioiden valvontakonsultti
Suunnittelijat:
ins.tsto Pontek Oy
pääsuunnittelija DI Juhani Hyvönen
teräsrakennesuunnittelu tekn. Jaakko Tuovinen
betonirakennesuunnittelu DI Esa Paavola
ohjaamorakennus, DI Jouko Lehtonen
laskennat DI Tuomas Kaira
Etteplan
Hydrauliikka DI Risto Hakkarainen
CLS-Engineering Oy
sähköautomaatio Timo Setälä
Urakoitsijat:
Pääurakoitsija:
Destia Oy
Työpäällikkö Eetu Väisänen
Vastaava työnjohtaja Vesa Salmijärvi
Työnjohtaja Heikki Jakomaa
Teräsrakenteet Karvian konepaja Oy
Jaakko Kivimäki
Hydrauliikka
Satatekniikka Oy
Ari Sahi
Sähköautomaatio Pohjanmaan Antenni ja Valaistus Oy
Tore Östman
Tuomaristoon kuuluivat Timo Tirkkonen, tuomariston puheenjohtaja, Christer Finne, Santeri Kinnunen, Kalle Nikula, Kyösti Oasmaa ja Veikko Saukkonen.